Estragonowa tarta z groszkiem, cukinią i orzechami

Zwykły wpis

Po dwóch ciastach tym razem propozycja wytrawna, choć w sumie też ciasto 😉 Tarta na drożdżowym spodzie, z nadzieniem z zielonego groszku, orzechów, cukinii i estragonu. Inspirowana przepisem z Veganomiconu – Asparagus quiche with tomatoes and tarragon. Ale ponieważ cena szparagów przyprawia o palpitacje serca, więc zastąpiłam je cukinią. Fasolę zamieniłam na groszek, bo chciałam, żeby tarta miała wiosenny zielony kolor, co – jak widać na załączonych obrazkach – udało się połowicznie 😉 Okazuje się, że groszek w czasie pieczenia zmienia kolor. No cóż 😉 Na spód zamiast ciasta kruchego użyłam drożdżowego, żeby „oszczędzić” na tłuszczu… Innymi słowy, finalnie zrobiłam zupełnie inną tartę 😉 Ale też dobrą i – o dziwdo – zebrała sporo pochwał od uczestników wielkanocnych obiadów, którzy mają raczej konserwatywne gusta kulinarne. Nikogo nie odstraszył nawet niestandardowy kolor 😉

W tym przepisie pierwszy raz w życiu wykorzystałam estragon. Nie miałam pojęcia, czego się po nim spodziewać. Okazuje się, że pachnie troszkę anyżkowo, lekko miętowo i świetnie komponuje sięz orzechami 🙂 Widzę dla niego duży potencjał w lekkich daniach warzywnych, a że idzie lato (choć wczoraj podczas wielkanocnych wojaży kilka razy trafiłam na burze śnieżne :P), więc może na dobre zadomowi się w mojej kuchni.

A teraz tarta 🙂

Składniki

spód

  • opakowanie drożdży instant (7g)
  • ok. 250 g mąki (u mnie pełnoziarnista)
  • ok. pół szklanki ciepłej wody
  • szczypta soli
  • łyżeczka cukru
  • pół łyżeczki gałki muszkatałowej
  • olej i bułka tart do formy

wierzch

  • paczka mrożonego zielonego groszku
  • pół sporej cukinii
  • 3 szalotki lub nieduża cebula
  • 2-3 ząbki czosnku
  • łyżka oleju do smażenia
  • opakowanie orzechów włoskich (80g) i opcjonalnie dodatkowe orzechy do dekoracji
  • ok. 1,5 – 2 łyżki suszonego estragonu
  • 2 szczypty gałki muszkatałowej
  • 1 – 2 łyżki soku z cytryny
  • sól i pieprz do smaku

Przygotowanie

Z podanych składników zagniatamy ciasto. Powinno być dosyć luźne. Przykrywamy pojemnik z ciastem i odstawiamy w ciepłe miejsce na ok. 30 minut.

Orzechy, estragon i gałkę muszkatałową miksujemy w blenderze tak, żeby orzechy były drobno pokruszone.

Na patelni rozgrzewamy olej i wrzucamy pokrojone w kawałki szalotki lub cebulę i czosnek. Smażymy kilka minut na średnim ogniu, często mieszając i uważając, żeby czosnek się nie spalił. Kiedy cebula i czosnek zmiękną i staną się szkliste, zdejmujemy patelnię z ognia.

Groszek gotujemy do miękkości (ok. 10 minut). Odcedzamy i przelewamy zimną wodą. Cukinię trzemy na drobnej tarce. Wszystkie składniki (orzechy, szalotki z czosnkiem, groszek, cukinię i sok z cytryny) umieszczamy w blenderze i miksujemy. Masa nie będzie idealnie jednolita (ze względu na orzechy), ale składniki powinny się dokładnie wymieszać i połączyć. Doprawiamy do smaku solą i pieprzem.

Dno i boki formy do tarty smarujemy olejem i wysypujemy bułką tartą a następnie wylepiamy ciastem. Najlepiej robić to mokrymi lub natłuszczonymi dłońmi – będzie się mniej kleiło. Na cieście rozprowadzamy masę groszkową i dekorujemy orzechami. Pieczemy 40 minut w 180 stopniach.

Tarta świetnie się komponuje z pomidorami 🙂

6 responses »

    • A poza tym ona jest jak wino – im starsza tym lepsza 😉 To jedna z takich potraw, które zyskują na smaku w miarę leżakowania w lodówce (w granicach rozsądku rzecz jasna ;))

  1. Nie spodziewałam się, że po upieczeniu ta tarta będzie AŻ tak pyszna, bo na surowo (mam na myśli farsz) smak nie powalał. Ale potem… Fantastycznie nietypowa nutka!

    • Bardzo się cieszę 🙂 Mnie też estragon z początku nie przekonywał, ale ostateczny efekt okazał się wart grzechu 🙂

    • Wydaje mi się, że lapszy byłby mrożony, bo groszek z puszki jest bardziej mięki i obawiam się, że w trakcie pieczenia rozpadłby się całkiem na papkę

Skomentuj

