Zielony wytrawny tofu-sernik

Zwykły wpis

Zaczęła się wiosna 🙂 Dzisiaj rano mój termometr za oknem pokazał 18 stopni. Wracałam z treningu w koszulce z krótkim rękawem i wcale nie było mi zimno. Mam nadzieję, że taka pogoda już z nami zostanie.

Zanim za oknem zrobi się zielono, zazieleniło się w mojej kuchni. Już od jakiegoś czasu czaiłam się na wytrawny sernik z tofu, a w związku z wczorajszym dniem św. Patryka wymyśliłam, że byłoby fajnie, gdyby był zielony. Dodałam więc do masy świeżego szpinaku, ale o ile przed upieczeniem szernik był faktycznie zielony, to po wyjęciu z piekarnika i wystudzeniu zrobił się jakiś taki żółtawy i nie wyglądał wybitnie apetycznie. Po którkiej chwili zwątpienia postanowiłam ratować sprawę kremem z zielonego groszku, który okazał się strzałem w dziesiątkę i to zarówno pod względem estetycznym jak i smakowym 🙂 Morał z tego jest taki, że nie należy się załamywać, bo (prawie) każdą kuchenną porażkę można przekuć w sukces 🙂

Inspirowałam się tym przepisem. Chciałam jednak przygotować wersję wegańską i zastanawiałam się, czym zastąpić masło dodawane do spodu sernika. Margaryny używam od wielkiego dzwonu i akurat nie miałam jej w domu. Wymyśliłam więc awokado 🙂 Jego smak jest delikatnie wyczuwalny, ale mnie osobiście wcale to nie przeszkadza. Sernik jest bardzo sycący – jedna porcja z lekką sałatką warzywną w zupełności wystarczyła mi na obiad.

Składniki (na tortownicę 26 cm)

spód

  • 2/3 bochenka chleba razowego
  • jedno nieduże dojrzałe awokado
  • szczypta soli
  • kilka łyżek wody

masa z tofu

  • 4 kostki tofu (po 180 g)
  • 2 garście świeżych liści szpinaku + ok. 1/3 szklanki wody
  • 6 łyźek płatków drożdżowych
  • 2 łyżecki tahini
  • 2-3 łyżki musztardy
  • sok z 1,5 cytryny
  • 3 łyżki mąki z cieciorki
  • 2,5 łyżeczki suszonego tymianku
  • niecała łyżka soli
  • 3-4 łyżki mleka roślinnego
  • pieprz do smaku

krem z groszku

  • 1,5 szklanki zielonego groszku (użyłam mrożonego)
  • 2 łyżeczki tahini
  • sok z połowy cytryny
  • szczypta czosnku w proszku
  • sól do smaku

Przygotowanie

Cheb kroimy w kostkę i podpiekamy w piekarniku (180 stopni) przez ok 10 minut. Miksujemy w blenderze na okruszki. Awokado rozgniatamy widelcem i mieszamy z chlebem, dodając sól i ewentualnie odrobinę wody. Masa powinna być wilgota, ale zdecydowanie gęsta. Dno tortownicy smarujemy olejem i wykładamy masą chlebową.

Przygotowanie warstwy „serowej” zaczynamy od zmiksowania szpinaku z wodą. Najlepiej zrobić to w nedużym naczyniu, używając ręcznego blendera (tzw. żyrafy). Następnie wszystkie składniki, razem ze szpinakową miksturą miksujemy na jednolitą masę i ewentualnie doprawiamy do smaku. Wykładamy na przygotowany spód, wyrównujemy i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 170 stopni. Pieczemy około godziny. Kiedy sernik wystygnie, szykujemy krem z groszku. Groszek gotujemy do miękkości (ok. 10 minut), odcedzamy, przelewamy zimną wodą i miksujemy z pozostałymi składnikami na jednolitą masę. Smarujemy wierzch sernika. Gotowe 🙂 Można udekorować wedle gustu i zasobów lodówki – świeżymi ziołami lub warzywami, ewentualnie np. pestkami słonecznika czy migdałami. Ja tym razem postawiłam na szlachetny minimalizm 😉

Myślę, że taki sernik świetnie by pasował do barszczyku czerwonego 🙂 W miarę zbliżania się świąt, zaczynam już myśleć nad lżejszą, bardziej wiosenną wersją takiego smakołyku:) Jeśli tylko wyłoni się z otchłani mojej kuchni, na pewno trafi też na bloga 🙂

Przepis dodaję do akcji Zielono mi

7 responses »

  1. O, rewelacja! Od jakiegoś czasu się czaję na wytrawne serniki, widziałam bodajże w bieżącej Kuchni przepis na taki z dodatkiem suszonych pomidorów (ale ze standardowego sera).
    Ten wygląda (i pewnie smakuje) o niebo lepiej, no i jest dużo zdrowszy. Zapisuję, zrobię jakoś niebawem na pewno! Mniaaam ❤

    • Mąż twierdzi, że wygląda jak radioaktywne ciasto z ufoludka :))) Ale zaręczam, że żadnych istot żywych (w tym pozaziemskich) w nim nie ma 🙂

    • Cała przyjemność po mojej stronie 🙂 Dodam jeszcze, że sernik zyskał aprobatę wszystkożerców, więc można go bezpiecznie serwować osobom o bardziej standardowych upodobaniach kuchennych 🙂

Skomentuj

