Tajski wrap z sosem kolendrowym

Zwykły wpis

Dzisiaj miałam ochotę na lekką kolację. Lekką i – co może nawet ważniejsze – szybką, albowiem ostatnio jestem zarobiona zdecydowanie ponad normę 😦 Wyczarowałam więc taki oto wrap inspirowany kuchnią azjatycką (z meksykańskim akcentem w postaci tortilli ;)). Pełen świeżych warzyw, gotowy w 5 minut bez włączania żadnych urządzeń grzewczych. Smaczny. Ale gwiazdą wieczoru był sos, który wzniósł wrapa na zupełnie nowy poziom abstrakcji i sprawił, że nie był smaczny, a zaje***, yyy… znaczy przepyszny 😉

Sos musiał spełniać kilka wymagań: być intensywny w smaku, budzić skojarzenia dalekowschodnie, najlepiej być gęsty jak majonez, ale nietłusty. Celem uzyskania skojarzeń azjatyckich, kupiłam po drodze do domu kolendrę, co wcale niezbyt proste i to nie dlatego, że nie mogłam dostać kolendry. W moim warzywniaku jest wszystko – z wyjątkiem terminala do kart 😉 Musiałam więc wywrócić portfel i kieszenie na lewą stronę oraz pogrzebać na dnie torebki i za ostatnie grosze nabyłam kolendrę, pod cokolwiek dziwnym spojrzeniem pani sprzedającej 😉 Idąc do domu ze zdobyczną roślinką, zastanawiałam się, jak by to zrobić majonez bez majonezu i najlepiej bez oleju i bez orzechów, bo ostatnio moja dieta  trochę za bardzo obfitowała w tłuszcze (co prawda nienasycone, zdrowe i w ogóle same najlepsze, ale jednak tłuszcze ;)).

Myślałam, myślałam i wymyśliłam. Tofu, a dokładnie tofu jedwabiste (silken tofu). Jakiś czas temu nabyłam opakowanie tego rarytasu, leżało w lodówce i czekało na swoje 5 minut. Dziś miało swój wielki moment, a ja zastanawiam się, jak mogłam nie wpaść na to wcześniej 🙂 Przewiduję w najbliższej przyszłości duuużo sałatek z sosami „majonezowymi”.

Wiem, że silken tofu trudno jest dostać, ale myślę, że sos uda się również z tofu naturalnym – trzeba tylko dodać parę łyżek niesłodzonego mleka sojowego lub wody.

Ufff, po tym zdecydowanie przydługim wstępie przejdźmy do rzeczy

Składniki (na 2 wrapy z sosem – drugi na jutro na lunch :))

  • dwie tortille
  • łodyga jednego brokuła (łodyga, czyli to co zostaje po odcięciu różyczek. do niedawna nie wiedziałam nawet, że to można jeść, a okazuje się, że nie tylko można, ale jest bardzo smaczne i szczególnie dobrze się sprawdza na surowo we wszelkiego rodzaju sałatkach)
  • jedna średnia marchewka
  • kilka cienkich plasterków jabłka
  • duża garść kiełków soi albo fasoli mung
  • kilka orzeszków ziemnych (opcjonalnie)

gwóźdź programu, czyli sos

  • ok 180g silken tofu (albo kostka zwykłego tofu i trochę płynu)
  • jeden krzaczek kolendry
  • sok z 1 – 1.5 limonki
  • 2 – 3 łyżki sosu sojowego
  • 1.5 – 2 łyżki syropu z agawy
  • szczypta czosnku w proszku
  • ok.pół łyżeczki imbiru w proszku
  • parę kropel oleju sezamowego (opcjonalnie)
  • szczypta chili do smaku (opcjonalnie, jeśli lubicie pikantne potrawy)
  • ewentualnie sól do smaku

Przygotowanie

Marchewkę obieramy i wraz z brokułem trzemy na tarce jarzynowej. Wszystkie składniki sosu miksujemy i ewentualnie doprawiamy do smaku. Warzywa mieszamy w miseczce z kiełkami i dzielimy na dwie porcje. Do każdej porcji dodajemy ok 3 łyżki sosu i mieszamy. Na każdej tortilli układamy kilka kawałków jabłka, warzywa z sosem i ewentualnie kilka orzeszków. Zwijamy, przekrajamy na dwie części (albo i nie ;)) i jemy z pozostałym sosem.

Uwaga: można oczywiście użyć też innych warzyw (np. paprkyki, dymki, ogórka itp.). Można do środka włożyć też trochę tofu w charakterze nadzienia. Może dodać makaron sojowy, jak do sajgonek albo posztkowaną kapustę pekińską. Może pędy bambusa byłyby dobre? I tak najważniejszy jest sos 🙂 Który, nota bene, z na pewno będzie świetnie pasował do jakiejkowliek sałatki z nutami azjatyckimi 🙂

Skomentuj

